Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning

20.05.2020

Høringssvar

Udkastet til bekendtgørelse giver ikke mulighed for, at overgemte juletræskulturer kan opnå tilskud ved konvertering til nåleskov uden en forudgående rydning og tilbageførsel til landbrug med betalingsrettigheder. En sådan tilbageførsel vil være forbundet med udgifter for producenten og forsinke bindingen af CO2. Derfor bør sådanne overgemte juletræskulturer kunne modtage tilskud mod pålægning af fredskovspligt i lighed med etablering af nåletræsbevoksninger efter traditionelle landbrugsafgrøder.

Set fra Danske Juletræer vil der være tale om en win-win-win situation, idet samfundet får en hurtigere, sikrere og billigere skovrejsning (med stor CO2 binding fra dag 1), juletræsproducenten får en ”exit mulighed” med positivt dækningsbidrag og hele branchen får reduceret merudbuddet af juletræer, som presser priserne i disse år.

Læs høringssvar

Blandingskultur af nordmannsgran og nobilis.

Dispensation til Pomoxon Extra

Miljøstyrelsen har pr. 29. april 2022 meddelt Nufarm og Danske Juletræer – træer & grønt dispensation til anvendelse af Pomoxon Extra i nordmannsgran i perioden 1. maj til 1. august 2022. Se flere nyheder

Fair Trees

Fair Trees er Fair Trade-godkendte frø, planter og juletræer. Hold jul med en god samvittighed!

Bidragermøde

Forskningsenheden inviterer bidragyderne og medlemmer af Danske Juletræer til årsmøde i forlængelse af generalforsamlingen i Danske Juletræer. Se flere arrangementer