Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning

20.05.2020

Høringssvar

Udkastet til bekendtgørelse giver ikke mulighed for, at overgemte juletræskulturer kan opnå tilskud ved konvertering til nåleskov uden en forudgående rydning og tilbageførsel til landbrug med betalingsrettigheder. En sådan tilbageførsel vil være forbundet med udgifter for producenten og forsinke bindingen af CO2. Derfor bør sådanne overgemte juletræskulturer kunne modtage tilskud mod pålægning af fredskovspligt i lighed med etablering af nåletræsbevoksninger efter traditionelle landbrugsafgrøder.

Set fra Danske Juletræer vil der være tale om en win-win-win situation, idet samfundet får en hurtigere, sikrere og billigere skovrejsning (med stor CO2 binding fra dag 1), juletræsproducenten får en ”exit mulighed” med positivt dækningsbidrag og hele branchen får reduceret merudbuddet af juletræer, som presser priserne i disse år.

Læs høringssvar

Blandingskultur af nordmannsgran og nobilis.

Naturfaglig AC-medarbejder til Danske Juletræer

Da vores nuværende dyrkningskonsulent har fået nyt job søger Danske Juletræer en naturfaglig AC-medarbejder, der kan yde medlemsrådgivning samt bidrage med branchespecifikt arbejde og formidling. Se flere nyheder

Himmerlands Dækrodsplanter & Skovprodukter

Producent af dækrodsplanter i høj kvalitet. Vi lægger vægt på plantekvalitet, herkomstsikkerhed og proveniens. Levering i DK og Europa, også til sensommerplantning.

Sorteringsmøde - Vestjylland

Danske Juletræer afvikler fire sorteringsmøder, som også vil fungere som en udvidet markvandring om aktuelle dyrkningstiltag. Ved markvandringerne vil formklipning, topregulering og gødskning gå igen på alle dage og vil blive suppleret med aktuelle emner hos værten. Se flere arrangementer