Tilskud til privat skovrejsning 2021

Høringssvar

Udkastet til bekendtgørelse giver ikke mulighed for, at overgemte juletræskulturer kan opnå tilskud ved konvertering til nåleskov uden en forudgående rydning og tilbageførsel til landbrug med betalingsrettigheder. En sådan tilbageførsel vil være forbundet med udgifter for producenten og forsinke bindingen af CO2. Derfor bør sådanne overgemte juletræskulturer kunne modtage tilskud mod pålægning af fredskovspligt i lighed med etablering af nåletræsbevoksninger efter traditionelle landbrugsafgrøder.

Set fra Danske Juletræer vil der være tale om en win-win-win situation, idet samfundet får en hurtigere, sikrere og billigere skovrejsning (med stor CO2 binding fra dag 1), juletræsproducenten får en ”exit mulighed” med positivt dækningsbidrag og hele branchen får reduceret merudbuddet af juletræer, som presser priserne i disse år.

Læs høringssvar

Blandingskultur af nordmannsgran og nobilis.

GlobalG.A.P. version 6

Hvert 4.-6. år bliver GLOBALG.A.P. standarden revideret og kommer i en ny udgave. Fra og med 2024 er det version 6 der skal anvendes. Det betyder en række ændringer ift. version 5.2, der nu udgår.

Se flere nyheder

100% organisk dansk gødnings- og jordforbedringsmiddel

Bidragermøde

Forskningsenheden inviterer bidragyderne og medlemmer af Danske Juletræer til årsmøde i forbindelse med generalforsamlingen i Danske Juletræer.

Se flere arrangementer