Økologiloven 2021

23.06.2020

Høringssvar

Danske juletræsproducenter har i den nugældende økologilov med tilhørende bekendtgørelse været udsat for stramninger og urimelig negativ forskelsbehandling sammenlignet med juletræsproducenter i det øvrige EU.

Juletræer er en stor eksportartikel, og 80 % af den danske juletræsproduktion går til eksport. Derfor er det problematisk for de danske producenter, når eksportlandene har lempeligere regler for økologisk juletræsproduktion. Danske producenters muligheder for at tage del i et eventuelt nærtstående opsving for økologiske juletræer i Europa vil derfor være begrænsede under de nuværende regler.

Brancheforeningen Danske Juletræer appellerer derfor til, at de unødvendige danske særregler for juletræer fjernes i det videre arbejde med at harmonisere EU forordningen med den danske økologilov med tilhørende bekendtgørelse.

Læs høringssvaret

Logo EU økologi

Naturfaglig AC-medarbejder til Danske Juletræer

Da vores nuværende dyrkningskonsulent har fået nyt job søger Danske Juletræer en naturfaglig AC-medarbejder, der kan yde medlemsrådgivning samt bidrage med branchespecifikt arbejde og formidling. Se flere nyheder

Majland

De tre vigtigste faktorer i dit plantevalg: Proveniens, plantekvalitet & certificering Vi leverer overalt i Europa til professionelle producenter uanset mængde.

Sorteringsmøde - Vestjylland

Danske Juletræer afvikler fire sorteringsmøder, som også vil fungere som en udvidet markvandring om aktuelle dyrkningstiltag. Ved markvandringerne vil formklipning, topregulering og gødskning gå igen på alle dage og vil blive suppleret med aktuelle emner hos værten. Se flere arrangementer