Økologiloven 2021

23.06.2020

Høringssvar

Danske juletræsproducenter har i den nugældende økologilov med tilhørende bekendtgørelse været udsat for stramninger og urimelig negativ forskelsbehandling sammenlignet med juletræsproducenter i det øvrige EU.

Juletræer er en stor eksportartikel, og 80 % af den danske juletræsproduktion går til eksport. Derfor er det problematisk for de danske producenter, når eksportlandene har lempeligere regler for økologisk juletræsproduktion. Danske producenters muligheder for at tage del i et eventuelt nærtstående opsving for økologiske juletræer i Europa vil derfor være begrænsede under de nuværende regler.

Brancheforeningen Danske Juletræer appellerer derfor til, at de unødvendige danske særregler for juletræer fjernes i det videre arbejde med at harmonisere EU forordningen med den danske økologilov med tilhørende bekendtgørelse.

Læs høringssvaret

Logo EU økologi

Juletræssalg og Corona

Mange danskere køber deres juletræ via gårdsalg eller stadepladssalg. Salget er ofte koncentreret på de sidste 4 weekender op til jul og antallet af kunder periodevist være stort på samme tid. Derfor har foreningen anmodet om at man bruger reglerne for storcentre i stedet for forsamlingsforbuddet. Se flere nyheder

Danske Juletræer - træer & grønt

Brancheforeningen for aktører i juletræs- og klippegrøntbranchen.

Plantekongres

Her får du den nyeste viden inden for forskning, rådgivning og politik, og møder de andre aktører i landbrugsbranchen til en god debat. Se flere arrangementer