Original Nordmann

Original Nordmann kampagnen startede i 1997, hvor nordmannsgran som træart ikke var særlig kendt på det tyske marked. De første mål i kampagnen blev derfor at gøre forbrugerne opmærksomme på nordmannsgranen som et træ med en lang række fordele sammenlignet med de traditionelle tyske juletræsarter. Da budgettet til en landsdækkende kampagne på det tyske marked var relativt lavt måtte man tænke i utraditionelle baner for at nå et tilstrækkeligt stort antal potentielle nordmannsgran købere. De to vigtigste elementer i Original Nordmann konceptet blev derfor kontakten til pressen og kontakten til de tyske juletræsforhandlere. For at skabe identitet hos alle tre grupper (presse, forhandlere og forbrugere) byggede man kampagnen op omkring Original Nordmann varemærket. Målsætningen med kampagnen var at levere den bedst mulige service og information til alle disse tre grupper.


Projektet bag kampagnen var i perioden 1997 til 2008 finansieret af de danske juletræsproducenter via PAF (Produktionsafgiftfonden for juletræer og Pyntegrønt) og gennem disse 12 sæsoner har Original Nordmann kampagnen været målrettet mod de tysktalende lande i Europa og der er opnået en høj genkendelighed i forbrugernes bevidsthed. I dag køber langt flere forbrugere derfor en nordmannsgran end tidligere. De tyske forhandlere har også meget hurtigt forstået fordelene ved at arbejde med en mærkevare, fremfor med en anonym vare, hvor kvaliteten af de forskellige træarter, herunder nordmannsgran kan være meget svingende.

På grund af manglende midler fra PAF blev arbejdet omkring Original Nordmann indstillet i 2009, men fra 2010 er kampagnen kommet i gang igen, men denne gang i regi af Grossistforeningen for Juletræer og Pyntegrønt (siden Certified Original Nordmann ApS) , der indgik en aftale med Danske Juletræer om leje af varemærket Original Nordmann frem til 2016. Herefter overgik rettighderne til varemærket til Certified Original Nordmann ApS. Det nye ”CERTIFICERET ORIGINAL NORDMANN” ledes af selskabet Certified Original Nordmann ApS.
CON Logo
Læs mere om CERTIFICERET ORIGINAL NORDMANN på projektets hjemmeside eller i Nåledrys fra maj 2010

Nyt GUDP projekt om økologisk netværk

Nyt GUDP-projekt om økologisk netværk skal kaste lys over muligheder og begrænsninger ved den økologiske produktion i Danmark. Se flere nyheder

Team Service

Gør det sjovere at være juletræsproducent - skab større dækningsbidrag.

Se forhandleroversigt

25. Internationale Weihnachtsbaumbörse

Messen afholdes normalt hvert år på den anden lørdag i september. På messen finder du en række tyske og internationale udstillere og der er ofte mulighed for at høre foredrag. Se flere arrangementer