Muligheder og udfordringer på markederne i Centraleuropa

Formidling

Forfatter(e): Caroline Marie Tetzlaff

Publikation: Nåledrys nr. 83

År: 2013

Side(r): 28-31

Pris: 150

Artikel/abstract:

Med en stadigt voksende produktion af danske nordmannsgranjuletræer og med relativt “mættede” eksport-hovedmarkeder kan der i de kommende år ligge en konkurrencemæssig fordel i aktivt at udforske muligheden for øget afsætning af danske nordmannsgranjuletræer på de Central-og Østeuropæiske markeder.

Certified Original Nordmann og Danske Juletræer har i samarbejde taget et vigtigt skridt i arbejdet for at tilegne sig en kommerciel og strategisk indsigt til en række af markederne i området. Resultatet er blevet en Quick-Guide til Centraleuropa. Allerede i sommeren 2012 besluttede Certified Original Nordmann og Danske Juletræer sig for at få et større indblik i markedet for juletræer i seks udvalgte Centraleuropæiske lande.

Det blev besluttet, at der skulle foretages en markedsundersøgelse i henholdsvis Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Rumænien, Slovenien og Kroatien. FRND a/s, som til dagligt driver sekretariatet for Certified Original Nordmann, blev valgt til at foretage undersøgelsen. Finansieringen af undersøgelsen skete gennem lige bidrag af ON Aps og Danske Juletræer.

Læs artiklen